Koronasituasjonen gir en massiv forflytning fra fysiske til digitale kontaktpunkter.
Disse ukene har vært krevende, og mange bedrifter snakker om at de har blitt sjokkdigitalisert. Koronasituasjonen er blitt en solid test på bedriftenes digitale modenhet – både hvordan ansatte kan arbeide og samhandle fra hjemmekontor, men også hvor godt rustet de digitale kundeflatene er nå når fysiske kontaktpunkter ikke er mulig.
Hvordan bedrifter snakker til sine kunder i en sårbar situasjon kan utgjøre en forskjell. Det handler mer enn noen gang om å komme i dialog med kundene og se muligheter til samarbeid på tvers av bransjer og til samfunnets beste. Ved å handle raskt og tenke digitalt kan man bygge fortrinn på litt lengre sikt. Folk tilbringer mer tid hjemme og vil ha mer tid til å konsumere digitalt innhold.
I krisetider som denne kommer det også nye brukergrupper til som ikke intuitivt forstår det som er normalen for mange. Derfor blir de gode brukervennlige digitale kontaktpunkter ekstra viktig.
Vi i Knowit ønsker å bidra til slik at kundene våre kan ha enda større fart når ting er tilbake til normalen. Dersom du ser et behov for å få kontroll på ditt digitale økosystem eller ønsker å bygge godt digitalt innhold for å møte kundene dine, så ønsker vi mer enn gjerne å hjelpe.
Webinar og videoproduksjon
Dersom det er en stund siden du traff kundene dine sist, kan du selv i utfordrende tider opprettholde nærheten til dine forbindelser ved å holde et webinar eller videoforedrag. Vi ser en økning i bruk av webinarer, videodagbøker og how-to-videoer. Det handler om å vise bedriften, deres verdier og hva dere kan hjelpe kunder og samarbeidspartnere med.
Knowit kan rådgi rundt teknisk plattform for gjennomføring av webinar, vi har også i våre lokaler i Nøstegaten 58 rigget et eget studio som tillater live-sendinger og opptak av dine budskap. Vi kan ta oss av den tekniske gjennomføringen og kan være behjelpelig med innhold og markedsføring av ditt event. En digital og automatisert gjennomføring bevarer alle behov for “Social Distancing”. Dersom du er usikker på hva du skal lage, er vi klar. Vi hjelper gjerne med hva som egner seg for din bedrift, og vi har erfaringen som sørger for at budskapet når målgruppen du ønsker.
Fasilitering av digitale workshops eller sprinter
I løpet av de siste ukene har vi hjulpet flere kunder med gjennomføring av workshops online og designsprinter digitalt. Vi bistår våre kunder med online workshops for å introdusere nye ideer, for å inspirere ansatte og til å utforske muligheter på egen hånd, eller løse aktuelle problemer virksomheten står overfor. Vi kan bistå med fasilitering og rådgi rundt bruk av digitale whiteboard løsninger og andre verktøy - for å samle team når som helst og hvor som helst til å løse ulike problemer innen kommunikasjon, brukeropplevelse, produktutvikling, innovasjon og strategi.
Kommunikasjons- og innholdsrådgivning
Omdømmet påvirkes av hvordan man behandler kundene sine i tøffe tider. Uforberedt og dårlig kommunikasjon kan i en vanskelig situasjon fort utvikle seg til en krise. Våre kommunikasjonsrådgivere kan bistå med å identifisere utfordringer og utarbeide tiltak slik at man kommuniserer presist i riktig kanal til rett tid. Vi kan bidra med erfaring, rådgivning samt praktisk utføring av ulike kommunikasjonsutfordringer i tiden vi nå er inne i.
Den digitale kundereisen
Kundereisen består vanligvis av både fysiske og digitale kontaktpunkter. Når de fleste fysiske kontaktpunktene nå er «ute av drift» er det viktig å tenke nytt i møte med kunder og samarbeidspartnere, og sikre at de digitale kontaktpunktene tåler den ekstra belastningen.
Vi kan bistå med å kartlegge sårbarheter og rådgi rundt forbedringer og styrking av den digitale kundereisen på kort sikt, i tillegg til den helhetlige kundereisen (inkl fysiske kontaktpunkter) på lang sikt. En fin måte å simulere kundens møte med din kundereise uten å gjennomføre et stort innsiktsprosjekt, er å utføre en såkalt tjenestesafari. Da ser en av våre tjenestedesignere på de ulike bestanddelene av din tjeneste, og analyserer hvordan de ulike kontaktpunktene dine leverer.
Vi ser for eksempel på om kontaktpunktene henger sammen eller om tjenestene oppleves som fragmentert. Vi kan også se på andres tjenester for å kunne sette egen tjeneste i perspektiv. Kanskje er det inspirasjon å hente?
UX review
I dagens situasjon er mange bedrifter avhengig av at kundene kan få løst sine oppgaver via selvbetjente løsninger på nett eller mobil. Nettstedet eller appen din er en viktig bestanddel av kundereisen, lugger brukeropplevelsen kan man risikere at kundene forlater løsningen før de har gjort det du vil at de skal.
Vi kan gjøre enkel UX- review, hvor vi kombinerer digital analyse med en kvalitativ gjennomgang. Våre flinke UX-designere går gjennom din digitale løsning, påpeker utfordringer og kommer med forslag til grep som bør tas. De undersøker blant annet hvordan brukerne navigerer på nettstedet, om de møter hindringer, og hvordan de viktigste sidene brukes. I tillegg gjøres en sjekk av universell utforming og grad av mobiltilpasning. Følger løsningen anerkjente prinsipper for god brukeropplevelse? Er innholdet forståelig og finner brukeren frem?
Digital synlighet og konverteringsoptimalisering
Over halvparten av trafikken til nettsteder kommer fra organisk søk i Google. Å tilrettelegge nettstedet ditt for bedre synlighet i Google kan være en lønnsom investering i disse tider. Arbeid med SEO gir deg nemlig mer gratis trafikk, en bedre brukeropplevelse og bidrar også til å bedre effekten av betalte markedsføringskanaler.
Hvis du er så heldig at du selger produkter eller tjenester på nett er det viktig å ha fokus på konverteringsoptimalisering. De fleste bedrifter bruker mye penger, tid og innsats på å skaffe trafikk til nettstedet sitt - men de færreste legger like mye innsats i å få mest mulig verdi av trafikken. Konverteringsoptimalisering handler om å jobbe systematisk for å øke prosentandelen av brukere på nettsiden som utfører en ønsket handling - eller en konvertering som det gjerne kalles. Det handler i om å gjøre nettstedet stadig bedre for brukeren og stadig mer lønnsomt for bedriften din.
Enten målet er å selge noe, samle leads, øke selvbetjeningsgrad eller noe helt annet - så er konverteringsoptimalisering et av de enkleste og mest lønnsomme grepene du kan gjøre for å øke verdien av nettstedet ditt. Våre digitale rådgivere og analytikere kan rådgi og bistå med arbeidet rundt forbedring av digital synlighet og konverteringsoptimalisering.
Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende rådgivningstime hvor vi sammen kan identifisere dine viktigste tiltak i en krevende situasjon.
Linn Therese Blindheim
Strategisk rådgiver
Linntherese.blindheim@knowit.no
Tlf. 95 99 84 61