Tidligere talks

Knowit talks x Appfarm: Skreddersydd digitalisering – uten kode

1. juni 2022

Sømløse applikasjoner er ønsket i alle organisasjoner. Dessverre kan ressursknapphet og lang utviklingstid være et hinder for dette målbildet.

I Knowit tror vi at no-code kan være et verktøy for å gi din organisasjon superkrefter. Appfarm har laget løsningen som forenkler utviklingen av applikasjoner, som bidrar til økt integrasjon av systemer. Applikasjonene utvikles samtidig med minimal bruk av kode, som reduserer utviklingstiden.

Les mer her


Knowit Talks: Moderne merkevarebygging satt i system

25. mai 2022

Et designsystem kan løse så mangt, men har du ikke forstått hva det innebærer å utvikle og forvalte er du like langt. På dette frokostseminaret vil vi se på hvilke utfordringer et designsystem kan løse sett fra ulike brukerperspektiver – og hva som kreves for å lykkes.

Les mer her


Knowit talks: Hvordan bygge en inkluderende kultur i møte med ny normal?

23. november 2021

I denne spennende sesjonen deler våre eksperter hvordan vi i Knowit i 2021 har satt
økt fokus på å bevisstgjøre alle medarbeidere om fokus på likestilling og mangfold
gjennom en serie med tiltak. Vi har utviklet det vi kaller en «tre-trinns rakett» med
ulike tiltak som er rettet mot alle ansatte i Norge.

Vi tror at i møte med nye utfordringer i hverdagen så er det behov for å øve på å
snakke om det som er vanskelig, annerledes og nytt. Målet er en inkluderende kultur
som preges av psykologisk trygghet og inkludering. Rett fokus på mangfold i
bedriften er viktig for lønnsomhet, medarbeidere, kultur og kunder.

Les mer og se opptak


Knowit talks: Kan man elske kundene sine?

9. november 2021

Kundeopplevelse er menneskers møte med merkevaren. Opplevelser og følelser er uløselig knyttet sammen, men det å gå fra et verdikjedeperspektiv til et kundeperspektiv er krevende for en virksomhet som har kommet seg dit de er ved å gjøre som de alltid har gjort.

Vi pakker opp begrepet “strategisk kundeopplevelse” med eksempler fra virkeligheten og ser på hvordan vi skaper logiske sammenhenger i et utenfra-og-inn-perspektiv samtidig som vi bygger et målbilde som gjør at vi får med oss hele organisasjonen på hvor vi skal.

Les mer og se opptak


Knowit talks: Google - Kom i gang med et fremtidsretta datavarehus i skyen

2. november 2021

Våre egne og Googles eksperter tar deg igjennom hvor enkelt det egentlig er å komme i gang med datavarehus i skyen.

Her får du lære mer om hvordan du kan redusere din tid-til-innsikt. Vi vil også gå igjennom hvordan ledende organisasjoner i det nordiske markedet bruker en datadrevet kultur til å levere innsikt, innovasjon og gode brukeropplevelser.

Du vil spare tid, det vil bli enklere, og billigere å modernisere datavarehuset ditt, gjennom skyløsningene som Google Cloud tilbyr.

Les mer og se opptak


Knowit talks: Microsoft - Offentlig sky og datakraft på kanten

26. oktober 2021

Visste du at Microsoft har flere datasentere i Norge og akkurat har ekspandert? Etter lansering av Norske Datasentere har stadig flere Norske kunder begynt å ta i bruk offentlig nettsky. 
Vi tar et dypdykk ned Datasentere i Norge, hybrid strategi og datakraft på 'kanten' (Edge) - som er populære temaer og meget aktuelt for norske selskaper som også er i stor transformasjon. 

Les mer og se opptak


Knowit talks: AWS - Sikkerhet i skyen

12. oktober 2021

AWS kommer sammen med Oslo kommune Origo for å snakke om sikkerhet i skyen. De vil presentere hvordan sikkerhet er et delt ansvar mellom AWS og kunde, og hvordan kunder kan benytte deres tjenester for økt evne til å møte sikkerhetsmessige og compliance-relaterte krav.

Les mer her


Knowit talks: Hjemmel til besvær?

28. september 2021

I Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019-2025 trekker man fram deling av data som en forutsetning for å få på plass gode innbyggertjenester. Nå er dette for så vidt ikke noe nytt; å sørge for at innbyggerne bare trenger å oppgi samme informasjon til det offentlige en gang, har vært et mål i en årrekke uten at man har fått det skikkelig til. Og en av de tingene som oftest trekkes fram som showstopper er mangelen på hjemmel til å dele data.

Les mer og se opptak


Knowit talks: Hjemlevering og persontransport utenfor storbyene

8. juni 2021

Da COVID-19 traff oss i fjor, rammet den startup-en “SammeVei” og deres samkjøringsapp spesielt hardt. Med en stor andel av befolkningen på hjemmekontor, var det lite behov for samkjøring. “SammeVei” omstilte seg raskt og brukte sin domenekunnskap innen mobilitet til å endre forretningsmodellen sin. I dag kan de tilby en handle- og leveringsapp (Pick App) som leverer det du trenger innen få timer.

Les mer og se opptak


Knowit talks: Schibsted Distribusjon - Fra sakte død til vekstrakett

1. juni 2021

I Norge kan 90% av befolkningen få en dagsfersk avis levert hjem før kl. 7, minst 6 dager i uka. Schibsted Distribusjon flyttet fokus bort fra papiravisenes sakte død og over til fremtidig potensial innen netthandel. Siden 2015 har de etablert en serie start-ups og nye tjenester, og samtidig levert millioner av pakker over hele Norge. Den sterke veksten fortsetter; drevet av nye digitale handlevaner og stadig større krav til enkel, praktisk og bærekraftig netthandel. Korona og Amazons inntog i Norden akselererer prosessen.

Les mer her

Knowit talks: Etisk hacking sikrer dine kunder

20. mai 2021

Kampen mot ondsinnede hackere er et konstant kappløp. Etiske hackere jobber for å komme ondsinnede hackere i forkjøpet. Vi inviterer til demo der Knowit Secure sine egne etiske hackere demonstrerer teknikker og verktøy de bruker for å finne alvorlige sikkerhetshull hos sine kunder.

Les mer her

Knowit talks: Ordr - Slik lykkes du med OKRs 

4. mai 2021

Ordr AS ble etablert våren 2019, med en idé om å digitalisere serveringsbransjen gjennom en salgs- og markedsføringsplattform. Siden oppstarten i 2019 har Ordr vokst fra å være en idé uten finansiering til å bli blant landets ledende aktører innen mobile bestillingsløsninger i serveringsbransjen. I dag består selskapet av 35 ansatte, betjener 660 kunder og er verdivurdert til 400 millioner norske kroner.

Les mer og se opptak


Knowit talks: Nasjonale felleskomponenter og proaktive innbyggertjenester  

20. april 2021

I Digitaliseringsmeldingen "En digital offentlig sektor" rettes søkelyset mot å lage sammenhengende tjenester med brukeren i sentrum. Innbyggerne skal ikke trenge å oppsøke det offentlige for å få tjenestene de har krav på; vi skal ha proaktive, individuelle tjenester som treffer rett innbygger til rett tid.

Les mer og se opptak


Knowit talks: Er dine data klare til å skape verdi i fremtiden?

23. mars 2021

Vi jakter alle på økt effektivisering og lønnsomhet, bedre utnyttelse av ressurser og høyere markedsandeler. En avgjørende del av prosessen mot økt verdiskapning avhenger av evnen til å kunne ta i bruk og holde seg oppdatert på aktuelle teknologier, og utnytte mulighetene en økende datamengde gir.

Les mer og se opptak


Knowit talks: foodora - Scale to Success

9. mars 2021

Siden etableringen i Norge i 2015 har foodora vokst eksponentielt, og leverer i dag mat og andre varer fra over 1700 restauranter og 50 butikker i hele landet. Som en del av Delivery Hero-paraplyen er foodora i dag blant verdens ledende aktører innen plattformøkonomi og matlevering.


Knowit talks: tech - Best of fagseminar 2020

23. februar 2021

Knowit talks: tech er foredrag som går dypere ned i en teknologi eller et fagområde. Denne gangen får vi et lite utplukk fra fagseminarene Knowit har hatt i løpet av 2020, en slags best of!

Les mer og se opptak


Posten - Hva er hemmeligheten til Norges mest innovative virksomhet?

9. februar 2021

Posten AS er en av Norges eldste virksomheter, og opererer i en industri som har eksistert i 374 år. Posten står likevel bak flere imponerende innovasjoner. Selvkjørende pakkeroboter, døgnåpne postautomater og sending av post fra egen postkasse er bare noen av nyskapingene Posten har utviklet.

Les mer og se opptak


Hvordan kan selskaper implementere IoT trygt og sikkert?

26. januar 2021

Hva er forskjellen mellom sikkerhet i IoT og tradisjonell IT? Og hva skal du vurdere når du kjøper og utvikler IoT? 

Les mer og se opptak


Aventi & Applied Autonomy - Autonomous vehicles

12. januar 2021

I 2016 var selvkjørende kjøretøy på alles lepper. Norge fikk teste selvkjørende elminibusser, Tesla var i ferd med å lansere autopilot i sine kjøretøy og Google sjokkerte de tradisjonelle bilprodusentene da de testet selvkjørende biler i California. De mest optimistiske trodde selvkjørende kjøretøy ville være utbredt i de mest teknologisk modne landene, i løpet av 2020.

Les mer og se opptak


Zizr
Petter Hellevik, CEO

8. desember 2020

Se opptak fra webinaret

Har du noen gang handlet klær på nettet og stått overfor det vanskelige spørsmålet “Hvilken størrelse skal jeg ha?”. Det er du ikke alene om.

Mellom 30 og 40% av klær som handles på nett returneres, og en stor andel av disse blir kastet fremfor å bli lagt ut for salg igjen (CNBC). Dette gjør retur av klær som selges på nett til et gigantisk miljøproblem! 

Hvorfor finnes det ikke én løsning som håndterer «sizing» slik som for eksempel Vipps håndterer betaling? Én løsning som fungerer i alle butikker.

For halvannet år siden gikk Petter Hellevik og hans team i Knowit i gang med å jakte på en løsning. Ved å benytte Knowit sine egne innovasjonsprosesser, moderne teknologi som graf-databaser og AI, tverrfaglighet og tett samarbeid med ulike aktører innenfor tekstilbransjen har de nå funnet en løsning på dette problemet - den heter ZIZR og løser “sizing” en gang for alle.


Smidig produktutvikling i offentlig sektor

24.november 2020

Vi samlet tre foredragsholdere med mye erfaring og kunnskap i kunsten å sjonglere smidig metodikk i en verden av budsjetter, tildelingsbrev og riks- og kommunerevisjoner.

Les mer og se opptak


Boost.ai
Anders Gjerde, Head of service delivery

3. november 2020

Se opptak fra webinaret


Hvordan har et lite, norsk selskap gått fra å være en startup til en internasjonalt ledende leverandør innenfor virtuelle assistenter? Og hvordan har de lyktes med å motivere både ansatte og kunder til å være med på å drive frem nye konsepter og tjenester?

Historien om boost.ai er en fortelling om fremtidsrettet og selvlærende teknologi som forstår kundens behov. Med denne teknologien kan man raskt sette opp en tilpasset løsning som er svært brukervennlig og enkelt kan skaleres opp. boost.ai utvikler stadig nye og innovative verktøy som gjør det mulig å levere skreddersydde virtuelle assistenter, fortere enn noen andre i markedet. De har fra dag én hatt en ambisiøs vekststrategi, og har lyktes med å skape en kultur for utvikling og innovasjon.

Anders Gjerde er Head of Service Delivery og har ansvar for alle implementeringsprosjekter i boost.ai. Som en av de første ansatte i boost.ai har han jobbet med produkt og plattform fra tidlig stadie og hatt flere ulike roller som har formet hans nåværende stilling. Sammen med en bakgrunn i økonomi fra BI og en brennende interesse for teknologi, skaper han business-verdi for kunder gjennom Conversational AI.


Simplifai
Erik Leung, Co-founder & COO
Daniel Kohn, CCO

6. oktober 2020

Se opptak fra webinaret


Hvordan få e-post som ofte er kundens prefererte kanal til å gå fra å være dyrest til billigst i drift? Denne problemstillingen har Simplifai angrepet med sine digitale medarbeidere. Resultatet er en ny automasjonsbølge som er i ferd med å ta av, og som utvider mulighetsrommet for hva som lar seg effektivisere og automatisere.

Erik Leung er en kreativt teknolog med lang IT erfaring. Han dro til California for sin computer science grad ved UCLA før han har jobbet som utvikler og business consulent i bl.a. Amende og Avanade. Han landet i Evry som fagsjef og senere produktsjef for CRM innen Financial Services. Slik jobbet han tett med bank og finanssektoren med fokus på kundeopplevelser og prosessautomasjon, før han tok steget over i AI verdenen for alvor. Erik jobbet med å bygge opp Cognitive Services innen Evry FS, den gang med tungt fokus på IBMs Watson plattform. Her ble frøene til Simplifai sådd før selskapet ble gründet med Bård Myrstad høsten 2017. Erik har mange verv innen bransjen bak seg, bl.a. innen Den Norske Dataforeningen, og er en kjent foredragsholder om fagtematikk innen AI og prosessautomasjon.

Daniel Kohn har bakgrunn fra industriell mekanikk ved NTNU og MBA fra NHH, og vandret inn i IT-verdenen via dokumenthåndtering hos Canon. En internasjonal satsing på Software&Services fra Canon Inc satte prosessautomasjon innen dokumenthåndtering, datafangst, klassifisering, innkjøp og finans i fokus i flere år. Han har jobbet med løsninger for de fleste avdelinger som HR, økonomi, Finans, logistikk, innkjøp og kundestøtte, alltid med et fokus på verdiskapning for kundene som grunnlag for økt salg og business. Daniel begynte som kommersiell direktør i Simplifai i starten av 2019 for å bygge opp salgs- og markedsorganisasjonen for fremtidig vekst.


Storebrand
Gustav Gorecki, Head of Innovation
8. september 2020

Se opptak fra webinaret

Storebrand har eksistert i 250 år og likevel klarer de hele tiden å fornye seg og skape innovative tjenester til sine kunder. Hvordan får man ansatte og kunder motivert til å være med å drive frem nye konsepter og tjenester?

Gustav Gorecki var tidlig på fintechbølgen, og lanserte allerede i 2009 et fintechselskap i Stockholm som inngikk samarbeid med en bank. I 2010 lanserte han Sveriges første lean startup program. Utover dette, har han over ti års erfaring som konsulent, senest som Manager i Accenture Strategy. Gustav har lang erfaring innen innovasjon, og har blant annet vært rådgiver for næringsministeren i Sverige. I Storebrand har Gustav ansvar for team "Nye Forretningsmuligheter" som inkluderer nye tjenester, fintechpartnerskap og implementering av lean startup. Dreams er det seneste partnerskapet som 2018 resulterte i over 100.000 nedlastninger i Norge.


Schibsted Tech Experiments
Anders Grimstad, Head of Schibsted tech experiments 

26. mai 2020

Se opptak fra webinaret


I hjertet av Schibsted ligger en sterk kultur for utforskning og innovasjon, derfor har de laget et eget team som er dedikert til å være oppdatert på de nyeste teknologitrendene. Under dette spennende webinaret får du vite hvordan Tech Experiements teamet hjelper Schibsted med å eksperimentere med de mest relevante av disse teknologiene, og hvilke resultater dette har gitt. Er slike satsninger noe flere bedrifter bør legge større vekt på?

Anders Grimstad er leder for Schibsted Tech Experiments, et team som har som formål å studere og eksperimentere med nye/fremvoksende trender for å hjelpe alle i Schibsted å lære om fremtiden og inspirerer til handling. Han kunne ønske at økonomi-bakgrunnen fra BI og ESCP hadde mer fokus på brukersentrisk design og eksprementering, men har i løpet av tiden sin i Nordea og Schibsted plukket opp en ting eller to. 


Inzpire.me
Mats Lyngstad, Daglig leder, Inzpire.me 
25. februar 2020

Se opptak fra webinaret


inzpire.me er en norsk teknologiplattform som forenkler influencer marketing for annonsører, med kontorer i Oslo, Stockholm og London. De har hjulpet over 300 annonsører med å gjennomføre mer enn 7000 samarbeid med influencers. Uavhengig av hvordan bedriften din jobber med markedsføring, gir dette frokostseminaret deg et viktig innblikk i hvordan en av de aller beste merkevarebyggere utnytter sosiale medier.

Mats Lyngstad er med-gründer og daglig leder i inzpire.me, en norsk teknologiplattform som forenklre influencer marketing for annonsører. Han er økonom fra Handelshøyskolen i Bergen og har tidligere jobbet i Venture Factory og Facebook. Innovation Tuesday er et inspirerende frokostseminar for alle som er interessert i innovasjon, teknologi og strategi. Vi inviterer innovative bedrifter og dekker frokostbordet for alle nysgjerrigperer som vil starte dagen sammen med oss i Sundtkvartalet i Oslo.


Antler og Katapult Accelerator

26. november 2019

Nina Heir, Program Manager, Katapult 

Se opptak fra webinaret

Kristian Jul Røsjø, Direktør, Antler

Se opptak fra webinaret

Antler og Katapult Accelerator er uavhengige selskaper, men to av Norges aller fremste når det kommer til å tilrettelegge for nyetablerte selskapers suksess. Dersom en startup kommer gjennom et av disse nåløyene, så er oppsiden enorm!

Nina Heir is a Program Manager at the global Impact Tech Accelerator Katapult. Katapult have invested in 57 companies from 28 countries, all using technology to help build a better future. With a passion for the role technology, design and entrepreneurship play in making the world a better place for both people and planet, she’s convinced that we will make a positive difference if we use technology for the better, work together and dare to invest in the crazy, brilliant ones. She holds a MSc. from the NTNU School of Entrepreneurship and Boston University, has co-founded two startups within the impact space and back in 2016 she outperformed almost 4000 other candidates and got the job as CEO for 1 month at Adecco Group Norway. She’s also one of the Board Advisors for the pitch competition at SxSW, and an ambassador for the Global Startup Awards.

Kristian is responsible for building the ecosystem around Antler in Europe focusing on partnerships with commercial companies that want to contribute with services and idea generation towards founders in the programs. He is also working on raising the European funds that invest in Antler's portfolio companies. Together with Anne, he is heading up the Antler Oslo program. Kristian holds a master’s degree in business economics from BI Norwegian Business School and Plekhanov University in Moscow. He has 3 years of experience as a business developer for Statoil Energy & Retail in St. Petersburg, and has previously worked for the Norwegian Foreign Service where he served at the Embassy in Jakarta, Indonesia and the Consulate General in New York.


Otovo
Andreas Thorsheim, Gründer og daglig leder, Otovo 

17. september 2019

Se opptak fra webinaret

Otovo er fremtidens energiselskap som gjør det enkelt å få kortreist og garantert grønn energi i stikkontakten. Teknologiselskapet har hatt en eventyrlig vekst og allerede i løpet av det første driftsåret ble Otovo markedsledende i Norge på salg av solceller til private hjem. I dag har de solgt over 5 000 anlegg i Europa. Det gjør dem til en av Europas ledende totalleverandører av solceller for privat- og bedriftskunder.

Andreas Thorsheim er gründer og daglig leder i Otovo og jobber for å få solceller på alle tak. Før han bega seg ut på gründerreisen var han produktdirektør i Opera Software, og hadde flere lederstillinger i Schibsted.