Senteret har som mål å hjelpe selskaper å ta steget inn i den digitale framtiden.

 

Gjennom senterets organisering av workshops, prosjektstøtte og eventer, er målet å bygge kompetanse ute i bedriftene. 

 

Norwegian Cognitive Center holder til i Media City Bergen og bak senteret står NCE Seafood Innovation, NCE Media, NCE Finance Innovation, GCE Ocean, Proptech Innovation, i partnerskap med Bergen Kommune, IBM, Media City Bergen, NORCE, UIB, VIS, Høgskulen på Vestlandet, NORA, Helse Bergen, Bergen Næringsråd og NHH.  

 

IBM med på laget 

Gjennom partnerskapet med tech-giganten IBM kan senteret gi nesten ubegrenset ekspertise og ressurser til selskaper som ønsker det.

 

Leder for senteret, Odd Gurvin, sier de blir møtt med både entusiasme og en dose panikk når de treffer representanter fra ulike selskap. Mange selskaper ønsker å komme i gang, men vet ikke helt hvor og hvordan de skal starte.  

 

- Vi bistår og samarbeider med en rekke selskaper for å finne ut om AI kan bidra til å løse et konkret problem og på hvilken måte man skal løse det. Som et hovedverktøy bruker vi IBMs «Garage Method». Dette er en Silicon Valley-inspirert prosess som gjør at selskaper jobber i korte og intense perioder med et problem som skal løses, forteller Gurvin.

 

Tilnærmingen gjør det mulig for bedrifter å utvikle, designe, levere og validere nye løsninger gjennom en design thinking prosess.  

 

- Metoden går litt lenger enn vanlig, gjennom også å inkludere arkitektur, design og noe koding – pakket inn i et intensivt 5-dagers program der man bygger en forslag til et Minimal Viable Product og en plan og kostnad for realisering. Dette er en rimelig metode der virksomheten får testet ut verdien løsningen gir - før de investerer i utvikling og implementering av selve AI applikasjonen, forteller han.

 

Målet er at man innen en uke skal man ha greid å lage en løsning for kundens problem med de tilgjengelige dataene som finnes. 

 

Bidra til verdiskaping 

 Senteret er et samarbeid mellom ulike selskaper, forskere, akademia og næringsklynger, og blir indirekte støttet av selskaper som blant annet Knowit som er aktiv i flere av klyngene.  Fellesnevneren er anerkjennelsen av at AI kommer til å være en ekstremt viktig driver i fremtidens verdiskapning i veldig mange industrier. Det å ikke være involvert i, og oppdatert på kunstig intelligens, kan gjøre at selskaper risikerer å miste konkurransefortrinn.  

 

- Senteret kan bidra til å minimere risiko i prosjekt, og med riktig metode gír det et trygt rammeverk for utvikling. I de aller fleste tilfeller er det datakvaliteten som setter grensene for hvor langt en kan nå med prosjektene, sier Gurvin.

 

Som et hybridprosjekt mellom offentlig sektor, privat næringsliv og forskning, er senterets ambisjon å løfte AI på agendaen, og bistå til at flest mulig virksomheter øker kompetanse på - og i større grad tar i bruk kunstig intelligens.

 

 - Oppsiden er stor. Vi ser at vi gjennom dialogen med virksomhetene klarer vi å flytte både prosjekter og selskaper et kvantesprang på deres AI-reise, avslutter Odd Gurvin.  

 

_DSC0953-2

 

Kontakt
Idun Storm
Leder strategisk rådgivning, Knowit Experience Bergen